Samorządy powinny zadbać o przyjazne warunki dla rozwoju biznesu
Autor: PolskieRadio.pl (Błażej Prośniewski) | 03-11-2014 19:33
Podobnie uważa Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek z Konfederacji Lewiatan. Jak mówi, inwestycje np. w aquaparki przynoszą jedynie doraźne efekty. Znacznie ważniejsza jest pomoc działającym lokalnie mikro- i małym przedsiębiorcom.
– Niebywale ważne jest, aby tworzyć warunki, które pomogą tym firmom się rozwijać. Infrastruktura także, ale ta gospodarcza, jest do tego potrzebna. W Regionalnych Programach Operacyjnych większość regionów zawarła dosyć duże zasoby pieniędzy dla przedsiębiorstw z sektora MSP, żeby mogły one inwestować. Tu nie mówimy o jakiś wielkich inwestycjach związanych z badaniami i rozwojem, aczkolwiek warto byłoby, żeby na poziomie regionów na to też poszło sporo pieniędzy, ale o zwykłych inwestycjach, bo to jest bardzo potrzebne – mówi Starczewska-Krzysztoszek.
Potrzebna strategia lokalnego rozwoju
Do stworzenia warunków do stabilnego i trwałego rozwoju gospodarczego niezbędne jest wypracowanie przez poszczególne samorządy strategii lokalnego rozwoju, dodaje Filip Pazderski z Instytutu Spraw Publicznych.
– Taka strategia po pierwsze powinna być zaplanowana we współpracy z możliwie szeroką grupą partnerów, działających na danym terenie, takich jak biznesmeni, przedstawiciele środowisk akademickich, związki zawodowe, organizacje pozarządowe. Poszczególne regiony różnią się bowiem, mają odmienne problemy, dlatego bardzo istotne jest, żeby tego rodzaju koalicje były budowane, po to, żeby identyfikować te lokalne potrzeby i dostosowywać do nich działania – uważa Pazderski.
Istotna współpraca pomiędzy samorządami
Dodatkowo ważna jest współpraca pomiędzy samymi samorządami, co do tej pory nie wychodziło najlepiej. W efekcie czego w sąsiadujących ze sobą gminach powstawały takie same inwestycje. Unia Europejska chce teraz taką współpracę promować.
O tym wszystkim będzie mowa na rozpoczętej w poniedziałek konferencji “Zrównoważony rozwój społeczno-gospodarczy jednostek samorządu terytorialnego”. Patronem medialnym wydarzenia jest Polskie Radio.